Documente eliberate obligatoriu de angajator la încetarea contractului de muncă

April 6, 2022

Documente pe care angajatorul are obligația să le elibereze salariatului la încetarea contractului individual de muncă

În situația în care se încetează raportul de muncă, din diferite motive, orice angajat dintr-o companie are dreptul să solicite în scris angajatorului, eliberarea anumitor documente. Acesta are obligația să le predea fostului angajat în termen de 15 zile lucrătoare de la data solicitării.

Modalități de încetare a unui contract individual de muncă

Există trei modalități prevăzute în lege în care poate înceta contractul de muncă al unui angajat. Acestea sunt:

  • Încetarea de drept prin: deces, condamnare la închisoare, data expirării termenului contractului individual de muncă încheiat pe perioadă determinată, sau altele Aceste situații sunt prevăzute în articolul 56 din Codul Muncii.
  • Încetarea contractului prin voința unilaterală a uneia dintre părți, respectiv demisie sau concediere.
  • Încetarea contractului prin acordul părților. Aceasta modalitate este cel mai frecvent întâlnită, și se referă la un acord între angajator și salariat, în care se stabilesc data și compensațiile.

Care sunt documentele ce trebuie eliberate de angajator fostului salariat

Indiferent de metoda de încetare a contractului individual de muncă, fostul salariat are dreptul să solicite și să intre în posesia următoarelor documente, de la angajator:

1. Decizia de încetare a contractului individual de munca

Această decizie atestă formalizarea procesului de încheiere a contractului individual de muncă. Decizia se va efectua în două exemplare, una fiind înregistrată în Registrul General de Evidență a salariaților, iar celălalt exemplar va rămâne angajatului.

2. Nota de lichidare

Acest document fi eliberat salariatului la încetarea contractului individual de muncă. Astfel se oferă o confirmare a faptului că angajatul nu a avut debite neachitate către societate și a predat bunurile avute în folosință pe perioada raportului de muncă. Pentru angajator, nota de lichidare reprezintă o dovadă a achitării obligațiilor față de salariat (plata indemnizației aferentă zilelor de concediu de odihnă neefectuate, de exemplu), dar poate reprezenta și o probă în instanță în cazul în care trebuie să recupereze sume restante de la acesta.

3. Adeverința de vechime

Acest document arată tipul de activitate prestată de către angajat, durata acesteia, salariul și vechimea în specialitate.

4. Copii ale documentelor existente în dosarul personal/profesional

Aici se includ actele depuse la momentul angajării, anumite certificări, acte adiționale, contractul individual de muncă. Dacă acest dosar personal nu este păstrat în condiții de securitate și nu poate fi prezentat ITM, angajatorul poate fi sancționat.

Important!

  1. Documente eliberate la încetarea CIM trebuie oferite în copie certificată pentru conformitate cu originalul, în termen de 15 zile lucrătoare de la data solicitării.
  2. Salariatul va semna pe fiecare document pentru atestarea primirii lor.
  3. Angajatorul este obligat să elibereze aceste documente. Refuzul reprezintă o încălcare a Codului muncii, care prevede următoarele:

Art. 34 5) La solicitarea salariatului angajatorul este obligat să elibereze un document care să ateste activitatea desfășurată de acesta, vechimea în muncă, în meserie și în specialitate.

Art. 40 (2) Angajatorului îi revin, în principal, următoarele obligații:

    h) să elibereze, la cerere, toate documentele care atestă calitatea de salariat a solicitantului.

Codul Muncii are prevederi și pentru cazul în care angajatorul refuză să îi elibereze angajatului documentele care dovedesc vechimea. Acestea sunt:

Art. 260  Răspunderea contravențională:

(1) Constituie contravenție și se sancționează astfel următoarele fapte:

    b) amendă de la 300 lei la 1.000 lei – refuzul de a elibera  un document care să ateste activitatea desfășurată de salariat, durata activității, salariul, vechimea în muncă, în meserie și în specialitate.

 

Do you have a question? Let's talk!

Other news

Sistemul RO e-Factura obligatoriu de la 01.07.2022

Sistemul de facturare electronică RO e-Factura obligatoriu de la 01.07.2022 pentru produsele cu risc fiscal ridicat Ministerul Finanțelor continuă demersurile în vederea eficientizării colectării impozitelor și taxelor, cu accent pe prevenirea, combaterea evaziunii...

read more

Declarația electronică 700

Declaratia electronica 700 - gura de oxigen pentru profesionistii contabili si fiscali Declarația pentru înregistrarea/modificarea în mediu electronic a mențiunilor ulterioare înregistrării fiscale, precum și pentru radierea înregistrării fiscale (formular 700), se...

read more
0Comments

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *