3 Variante fiscale prin care poți beneficia de numerarul societății:
Societatea comercială produce profit în mod constant, iar Antreprenorul (asociatul/asociații societății) dorește să beneficieze lunar de o parte din banii societății; dintr-un SRL, spre deosebire de PFA, nu se pot lua bani oricum și oricând. Există, însă, câteva variante fiscale legale prin care te poți plăti ca Antreprenor, iar în cele ce urmează le vom analiza în detaliu:
- 𝗦𝗮𝗹𝗮𝗿𝗶𝘂𝗹
Prima opțiune pe care un Antreprenor o are la dispoziție este plata unui salariu, astfel antreprenorul-asociatul societatii devine angajat la propria sa firmă. Bineînțeles, varianta aceasta are avantaje și dezavantaje:
a) Avantajele salariului:
👉 Îți stabilești singur salariul, în funcție de necesitățile și resursele tale;
👉 Beneficiezi de un venit lunar;
👉 Îți poți încadra firma în statutul de microîntreprindere, ceea ce vine la pachet cu avantajul de a plăti impozitul pe venit de numai 1%, care se calculează și se plătește trimestrial (până la data de 25 a lunii următoare trimestrului pentru care e calculat impozitul);
👉 Ești asigurat la sănătate;
👉 Beneficiezi de stagiu de cotizare pentru pensie.
b) Dezavantajele salariului:
👉 Costurile sunt mari: aproximtiv 75% din suma netă încasată (acest procent de 75% include impozit pe venit din salarii, contribuția la pensie, contribuția la sănătate, contribuția asiguratorie pentru muncă);
👉 Angajarea ta presupune un proces birocratic ce implică întocmirea și semnarea unui contract de muncă, realizarea unei fișe a postului, SSM, PSI, ITM, controale Inspectoratul teritoriale de munca, GDPR, respectare prevederi Codul Muncii-realizarea controlului de medicină a muncii, efectuarea concediului de odihnă, etc.
––––––
- 𝗠𝗮𝗻𝗱𝗮𝘁𝘂𝗹 𝗱𝗲 A𝗱𝗺𝗶𝗻𝗶𝘀𝘁𝗿𝗮𝘁𝗼𝗿
Antreprenorul care este și Aministrator poate să încheie un Contract de administrare între el ca și Administrator și firmă în care este Asociat (Antreprenor); prin intermediul acestui tip de contract, practic Antreprenorul are un Mandat de Administrator.
În cadrul Contractului de Administrare sunt stabilite sarcinile și obligațiile Antreprenorului ca și Administrator, remunerația fixă pentru funcția de Administrator, dar și durata Contractului de Mandat. Altfel spus, se detaliază condițiile colaborării dintre Antreprenor și propria firmă.
a) Avantajele Contractului Mandat Administrator:
👉 Având la bază un contract ce prevede și o remunerație, mandatul de administrator asigură Antreprenorului un venit lunar;
👉 Îți poți încadra firma în statutul fiscal de microîntreprindere, ceea ce vine la pachet cu avantajul de a plăti impozit pe venit de 1%, care se calculează și se plătește trimestrial (până la data de 25 a lunii următoare trimestrului pentru care e calculat impozitul).
👉 Antreprenorul este asigurat la sănătate.
👉 Antreprenorul beneficiaza de stagiu de cotizare pentru pensie.
👉 Contractul de Mandat Administrator NU inseamna Contract de munca, astfel ca NU sunt necesare toate procedurile implicate de un salariat cu un contract de muncă- medicina muncii, concedii, Revisal, ITM, GDPR, etc.
b) Dezavantajele unui mandat de administrator:
👉 La fel ca în cazul unui salariat care are contract de muncă, existența unui contract de administrare implică plata unor taxe și impozite (impozit pe venit din salarii, contribuția la pensie, contribuția la sănătate).
În consecință, și această variantă presupune costuri mari, similare contractului de muncă (aprox. 75% din net-ul încasat).
––––––
- 𝗥𝗲𝗽𝗮𝗿𝘁𝗶𝘇𝗮𝗿𝗲𝗮 𝗱𝗶𝘃𝗶𝗱𝗲𝗻𝗱𝗲𝗹𝗼𝗿
Dividendele reprezintă profitul net al firmei care este repartizat către Antreprenor (asociat sau acționar) anual ori trimestrial, după aprobarea situațiilor financiare (anuale sau interimare).
Valoarea dividendelor ce urmează a fi repartizate e stabilită numai de Adunarea Generală a Asociaților sau prin Hotărârea Asociatului Unic (cel mai simplu caz) din firmă, după aprobarea situației financiare. În cazul în care sunt mai mulți asociați, suma dividendelor se împarte în funcție de cota de participare (valoarea acțiunilor) pe care o au în firmă. Dacă Antreprenorul este Asociat Unic, el stabileste suma dividendelor distribuite și procesul e mult mai simplu.
Ce impozit se plătește pentru dividende? Pentru a primi acești bani sub formă de dividende, trebuie reținut și plătit impozit pe dividende; în prezent, impozitul pe dividende este de 8%, sumă care se plătește la Bugetul de stat până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care au fost plătite dividendele.
Pe lângă acest impozit, trebuie precizat că Antreprenorul (prin Declarația Unică ce trebuie întocmită și depusă până pe data de 25 Mai an următor) ca persoană fizică datorează 10% CASS (contribuția de asigurări de sănătate) numai dacă valoarea totală a dividendelor repartizate trece de pragul a 6 salarii minime brute pe economie (adică de 6 x 3000 de lei, cât e salariul minim brut acum).
CASS-ul datorat se calculează astfel:
➡ Dacă suma dividendelor repartizate, împreună cu alte venituri impozabile realizate de persoana fizică cu excepția veniturilor din salarii, e cuprinsă între 6 și 12 salarii minime brute, calculul contribuției se va raporta la nivelul a 6 salarii minime brute, astfel: 3.000 lei x 6 = 18.000 lei, de unde rezultă un CASS de 10% x 18.000 = 1.800 de lei de plătit
➡Dacă suma dividendelor repartizate e cuprinsă între 12 și 24 de salarii minime brute, calculul contribuției se va raporta la nivelul a 12 salarii minime brute, astfel: 3.000 lei x 12 = 36.000 lei, de unde rezultă un CASS de 10% x 36.000 = 3.600 de lei de plătit
➡Dacă suma dividendelor repartizate depășește 24 de salarii minime brute, calculul contribuției se va raporta la nivelul a 24 de salarii minime brute, astfel: 3.000 lei x 24 = 72.000 lei, de unde rezultă un CASS de 10% x 72.000 = 7.200 de lei de plătit.
a) Avantajele dividendelor
👉 Principalul avantaj este legat de costuri. Dacă în cazul primelor variante (salariu sau contract de mandat), antreprenorul are de plătit taxe și impozite pentru a fi angajat, aici pe aceasta varianta Antreprenorul are e plata doar impozitul de 8% pe firma pe care o detine, plus CASS-ul dacă valoarea dividendelor trece de 6 salarii minime brute pe economie (18.000 lei pentru 2023);
👉 Un alt avantaj ține de procesul birocratic efectiv, care este mult mai simplu pe varianta repartizare dividende. De procesul de repartizare a dividendelor se ocupa societatea de Contabilitate care va pregati situatiile financiare interimare (trimstriale) pentru repariarea profitului la dividende de plat, Declarația 100 cu impozitul pe dividende datorat până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care au fost acordate dividendele și, annual, până în ultima zi a lunii februarie a anului curent, pentru anul precedent, plus Declarația 205 pana la sfarsit de luna februarie an curent pentru anul precedent.
b) Dezavantajele dividendelor:
👉 Dacă în primele două cazuri (salariu, contract de mandat), Antreprenorul putea beneficia de o suma de bani lunara în baza unui contract fie de muncă, fie de administrare, pentru repartizarea dividendelor e necesar să se inchida trimestrul calendaristic; prin urmare, Antreprenorul poate beneficia de banii societatii doar la un anumit interval de timp (in aprilie pentru trimestrul I, in Iulie pentru trimestrul II, in Octombrie pentru trimestrul III si in Ianuarie an urmator pentru trimestrul IV an precedent).



Ai nevoie de mai multe detalii? Hai să discutăm!
Alte articole
Articole
E-Factura și SPV – etape de parcurs pentru transmitere facturi în SPV
Mai jos aveti pașii pe scurt pe care trebuie să îi parcurgeți pentru a putea trimite facturile emise în SPV: I - Obțineți certificatul digital calificat pentru semnătură electronică pe token sau în cloud, ambele sunt valabile și funcționează - îl achiziționați...
Unde CONTABILITATE nu e, BUSINESS nu se face
Pe 31 octombrie 2023 va avea loc unul dintre cele mai utile evenimente de business dedicat afacerilor mici și medii, organizat de catre grupul Online Business Romania.Dacă ești antreprenor sau urmează să devii unul și ești interesat de funcționalitatea afacerilor din...
E-factura – se schimbă regulile jocului
Dacă sunteți antreprenor, iar firma dumneavoastră are activitate constantă, sigur ati auzit că, începând cu data de 1 ianuarie 2024, România se va alinia statelor membre ale Uniunii Europene și va institui facturarea electronică obligatorie.Aceasta va fi obligatorie...